Hosta vid inandning

Fråga

Jag får retningar i halsen och hostar när jag försöker andningsträna genom att ta djupa andetag. Jag har astma…

Djupa andetag brukar avslutas med en hostning. Vad gör jag för fel?

Öppen för kommentarer 0
Maja 3 månader 1 Svar 148 visningar 0

Svar ( 1 )

  1. Svaret är redigerat.

    Hej Maja!

    Det finns en nära koppling mellan astma och försämrade andningsvanor. Mer information hittar du i artikeln – Förbättra din andning – Förbättra din astma >>

    Retningar i halsen och hosta när du andas djupt kan vara tecken på:

    • Förstförsämring. För en del som börjar andningsträna kan det ibland inträffa en form av utrensning eller förstförsämring, innan det blir bättre. Vanligtvis uppstår reaktionen där vi haft problem tidigare. Ett sätt att se på förstförsämring är därmed att kroppen håller på att läka. Mer information hittar du i denna artikeln – Kan andningsträning ge försförsämring >>
    • Slaggprodukter som vill ut. Eftersom du diagnosticerats med astma tyder det på att du har trånga luftvägar, vilket gör andningen ytlig. Trånga luftvägar gör det svårare för luften att nå ned i de lägre delarna av lungorna, vilket gör att slaggprodukter och partiklar blir instängda. Då tvingas vi hosta för att få upp partiklarna. För att få upp partiklarna kan också mer slem bildas och hostan blir då mer slemmig. När du andas djupt så når luften ned i de lägre delarna av lungorna och tar med sig slaggprodukter när du andas ut. Men om det finns mycket \”skräp\” i lungorna på grund av långvarig ytlig andning så kan det leda till hosta, som ett sätt att hjälpa till att få ut de många partiklarna. Det är ungefär som vid rökhosta, då rökningen över tiden har gjort att många partiklar ansamlats i lungorna, och hostan krävs för att försöka få ut dem.
    • Kör på för hårt. Vårt samhälle präglas av en presterar-mentalitet, där det är coolt att ha mycket att göra, att sova litet eller att ha träningsvärk efter gårdagens gymbesök, kombinerat med kortsiktig kvartalsekonomi som gör att resultaten hest ska komma nästan innan vi börjat, vilket bidrar till att vi kör på för hårt. Om du börjar andningsträna med samma inställning, och tänker att \”Jaja, det är ju bara litet andningsträning, det kan väl inte ha så stor påverkan\”, så går du troligtvis ”all in” och börjar andningsträna för fullt. Om detta gäller för dig föreslår jag att du isåfall tar ett steg tillbaka och går litet försiktigare fram. Målet med andningsträningen är att få till en lugn och avslappnad andning.
    • Stora andetag. När du skriver att du andas djupt så är det möjligt att du också samtidigt tar stora andetag. Om du samtidigt bibehåller en normal andningsrytm, innebär det en låggradig form av hyperventilering som ger obalans i kroppen mellan syre (för mycket) och koldioxid (för litet). Du kan läsa mer i artikeln Koldioxidtrycket viktigare än blodtrycket >>

Skriv ett svar