Hur ska jag kunna andas med näsan när jag åker längdskidor? Snoret rinner hela tiden

Fråga

Hur ska jag kunna andas med näsan när jag åker längdskidor? Snoret rinner hela tiden och täpper igen näsan. Jag sover med tejpad mun och andas med näsan mest hela tiden på dagarna, men det bara går inte i längdspåret och med kylan… Vad göra?

Öppen för kommentarer 0
Kundservice | Medveten Andning 1 år 1 Svar 412 visningar 0

Svar ( 1 )

  1. Oftast är det en träningssak. Ju mer vi tränar på att näsandas vid fysisk aktivitet, desto bättre blir vi på det.

    Det vanligaste misstaget jag stöter på är att man endast testat sin aktivitet en enda gång och att man gjort det med med samma hastighet som vanligt vid munandning.

    För att lyckas behöver du därför sänka hastigheten och ha tålamod. Strunta i prestationen och lämna klockan hemma.

    Vi kan inte förvänta oss att klara av näsandning omgående, precis lika litet om vi klarar av att göra 50 armhäv om vi aldrig gjort en enda i vårt liv. Vi får se oss själva som nybörjare i denna ”gren” och tänka att vi ger oss själv en ny utmaning – en andningsutmaning, att jag ska minsann klara detta.

    Problemet med rinnande näsa är vanligtvis övergående. Hur lång tid det tar att komma upp i samma intensitet som du kör på nu och bara andas genom en näsa som inte rinner hela tiden (men kanske litet) beror vanligtvis på hurdana andningsvanor du har i vardagen.

    Även om näsandning är det viktigaste första steget på vägen till en bra andning och du tejpar munnen på natten och andas genom näsan mest hela tiden på dagarna så finns det fler saker som avgör om du har en bra eller mindre bra andning: Inom Medveten andning jobbar vi med fem enkla principer för en bra andning – den ska vara in och ut genom näsan, den ska vara lågt nere i magen, den ska vara långsam, rytmisk och tyst.

    Här är en artikel som kanske kan inspirera: Medveten Andning för optimal idrottsprestation – https://www.medvetenandning.se/artiklar/optimal-idrottsprestation/

Skriv ett svar