Relaxatorn gör att jag dreglar

Fråga

Jag har försökt att använda Relaxatorn men trots att jag försöker att inte bita i den och bara ha den mellan läpparna får jag väldigt mycket saliv i munnen. Därför är det svårt för mig att använda den.

Öppen för kommentarer 0
Kundservice | Medveten Andning 1 år 1 Svar 1091 visningar 0

Svar ( 1 )

  1. Svaret är redigerat.

    Orsakerna till att man upplever problem med saliv när man använder Relaxatorn beror ofta på något av följande:

    – Blir spänd i käken. Man kan bli spänd i käkarna när man använder Relaxator, vilket då ökar salivproduktionen. Så om du har möjlighet att hålla Relaxatorn med läpparna är det optimalt, då det ger ökad avslappning jämfört med att bita i den med tänderna.

    – Ökad avslappning. Med Relaxatorn så ökar vi aktiviteten i den parasympatiska delen av det autonoma nervsystemet (den del av nervsystemet som sköter hjärtslag, andning, matsmältning m.m. utan att vi behöver tänka på det). Parasympatikus kallas på engelska för rest/digest, alltså vila och matsmältning. När vi slappnar av kan kroppen alltså uppfatta det som att det är dags att äta och utsöndrar då mer saliv. Och det faktum att vi stoppar Relaxatorn i munnen kan ytterligare bidra till att kroppen tror att det är mat på gång.

    – Svårt att svälja samtidigt. Det är litet teknik att lära sig att svälja samtidigt som Relaxatorn sitter i munnen, men det brukar komma efter ett tags användning.

    – Sailv ett sätt att göra os av med slagg. En orsak till mer saliv är att kroppen blir i bättre balans av andningsträningen och då ökar förmågan att göra oss av med slaggprodukter. Normalt har vi fyra sätt att göra oss av med slagg – urin, avföring, svett och utandning. När dessa inte räcker till så använder vi saliv som ett reservsystem.

    – Går ut för hårt. Om vi direkt börjar träna med Relaxatorn flera timmar om dagen med ett väldigt litet hål öppet, så att motståndet är stort och det går trögt att blåsa ut luften, är det tänkbart att vi gått ut för hårt och behöver både minska tiden vi använder Relaxatorn och också öppna upp Relaxatorn litet mer så att det går lättare att andas ut genom den.

    – Hålet på Relaxatorn är nedåt. Min erfarenhet är att det är bättre om andningshålet är uppåt vid problem med saliv.

    Så mitt råd är att hänga i och fortsätta träna med Relaxatorn, då problemen vanligtvis är övergående och saliven minskar efter ett tags användning. Eller ta en paus alternativt träna litet kortare tid/lägre motstånd om du upplever att det är jobbigt med saliven.

Skriv ett svar