Svar ( 1 )

  1. Svaret är redigerat.

    Det tre vanligaste orsakerna till att vi gäspar när vi andningstränar med Relaxatorn är:

    – Trötthet. Att vi gäspar kan vara ett tecken på att vi är trötta. När vi tränar med Relaxatorn blir kroppen mer i balans och talar då om för oss vilket vårt naturliga tillstånd är. Om det är så att vi egentligen är trötta och skulle behöva sova så kan alltså Relaxator-träningen göra att vi börjar gäspa.

    Ytlig andning. Om vi har en ytlig andning så ger det spända muskler i nacke, axlar, rygg och hals. Den ytliga andningen gör att dessa muskler får ta en större andel av muskelarbetet som krävs för att flytta luften in och ut.

    Det är normalt diafragmans huvuduppgift att flytta luften in och ut när vi andas. Då musklerna i nacke, axlar, rygg och hals inte är designade för att vara konstant aktiva blir de överansträngda, utarbetade och spända. Om nackmusklerna, som går vidare upp i huvudet, är spända kan det ge spänningar i käken. När vi gäspar är det ett sätt att försöka minska spänningar i käken.

    Även generell stress och press i vardagen kan göra att vi ”biter ihop” och spänner käkarna. Att gnissla tänderna på natten är ett tecken på stress och spända käkar.

    – Hyperventilering. Gäspningar kan också indikera att du har Relaxatorn inställd på för högt motstånd. När vi är uppe i varv är det vanligt att vi ökar vår andning omotiverat mycket, vi hyperventilerar, vilket ökar utflöde av koldioxid.

    Koldioxid produceras hela tiden i kroppen och lämnar kroppen vid utandning. Det är koldioxidtrycket som styr andningen och vid stress/hyperventilering ställs andningscentrum om, så att din kropps förmåga att tolerera koldioxid minskar, dvs koldioxidtrycket sjunker. När du har ett hög siffra inställd på Relaxatorn (stort motstånd), byggs koldioxiden upp för snabbt, och du tvingas ta stora andetag efter ett tag, exempelvis genom att gäspa, för att vädra ut koldioxiden så att koldioxidtrycket hålls på den nivå som andningscentrum är inställd på.

    Det är ungefär som om du ska börja röra på dig och har väldigt dålig kondition. Du börjar inte med att springa en mil, utan kanske med att gå 1 kilometer och så får du i steg och etapper jobba dig upp till allt bättre kondition.

    Det som Relaxatorn hjälper dig med är att öka din förmåga att tolerera koldioxid och därmed kunna andas allt långsammare, men nyckeln är att ta det i en takt du klarar av. Här finns en artikel som belyser hur koldioxidtrycket påverkar vår hälsa – https://www.medvetenandning.se/artiklar/koldioxidtrycket-viktigare-blodtrycket/

Skriv ett svar