Största fördelen med Medveten Andning?

Fråga

Vill fråga dig Anders vilken är din bästa hälsovinst i medveten andning?

Öppen för kommentarer 0
Veronica 1 år 1 Svar 502 visningar 0

Svar ( 1 )

  1. Svaret är redigerat.

    Hej Veronica!

    Min förbättrade andning har framförallt bidragit till att jag lärt mig lägga ur turbon och sakta ned så att jag är mer närvarande och medveten och mindre stressad. Det har i sin tur öppnat upp ett fönster av möjligheter att reagera annorlunda på inkommande stimuli, dvs jag är inte längre slav under mina inlärda beteenden från barndomen.

    Jag …

    – Håller mig friskare. Jag är numera väldigt sällan sjuk. Mer av mina resurser kan då ägnas åt inlärning och utveckling istället för åt att försöka bli frisk. Och när jag blir sjuk har jag lärt mig uppskatta det faktum att det är min kropp som talar om för mig att sakta ned. Att vara sjuk, även om det bara är en lindrigare förkylning, är också en möjlighet att få ett annat perspektiv på tillvaron och få nya insikter.

    Är snällare mot min kropp. Tidigare var min kropp bara ett simpelt verktyg i jakten på de mål min hjärna satt upp. Att nå målen var långt mycket viktigare än min kropps välbefinnande. Numera är min kropp min bästa vän och ”vi” gör bara saker som vi tycker är skoj och som får oss att må bra!

    – Är mindre rädd och vågar mer. Rädsla är ett effektivt sätt att hindra oss från att leva det liv vi önskar. Genom att våga vara den jag är har jag blivit huvudrollsinnehavare i mitt eget liv. Jag räds inte längre döden, olyckor, brist på pengar, prata inför folk, pinsamheter, misslyckanden eller vad andra ska tycka om mig. Andningen har blivit min trogna vän som alltid är med mig och som jag tryggt kan luta mig mot när jag behöver stöttning.

    – Känner ökad frihetskänsla. Förbättrade andningsvanor har hjälpt mig att finna en inre styrka. Jag styrs numera sällan av behov som sug efter socker eller att jag ”måste” ha den senaste teknikprylen. Inte heller klockan, stress, oro eller ilska har längre något större inflytande över mitt liv. Det har också blivit allt lättare att handskas med motgångar då jag insett att de hjälper mig att utvecklas och växa som människa. Det är en enorm frihetskänsla att i allt högre utsträckning kunna välja min reaktion på inkommande stimuli och inte längre vara “slav” under gamla vanor och inlärda beteenden.

    – Har bättre relationer. Det har blivit lättare att sätta mig in i andra människors situation och förstå orsaken till deras tankar, åsikter och handlande. Min kritiska och dömande inre dialog har ersatts med acceptans, ödmjukhet och nyfikenhet. Genom att fokusera på andningen kan jag lättare skapa distans till tankar och känslor och i allt högre utsträckning behålla lugnet i svåra situationer. Resultatet är att jag känner en ökad samhörighet med allt levande – djur, växter och människor.

    – Har bättre kontakt med min inre vägvisare. När jag tvekar inför ett beslut blir jag hjälpt av att andas lågt, rytmiskt och långsamt genom att förlänga min utandning. Detta hjälper mig bli lugn och fokuserad så att jag lättare kan komma i kontakt med min inre vägvisare. En rytmisk andning hjälper mig växla mellan intellekt och logik till maggropskänsla och intuition. Det har gett mig en stark tillit till min inneboende förmåga att fatta rätt beslut och jag upplever både i det lilla och stora perspektivet att jag fattar allt klokare beslut i min vardag.

    Du kan läsa mer om min resa här – https://www.medvetenandning.se/om-oss/anders-olsson/

    Vänligen
    /Anders

Skriv ett svar